Saturday, July 5, 2014

Hikmah Sebagai Pelajar Kejuruteraan

Sebelum ini aku masih lagi terfikir-fikir, kenapa Allah telah menetapkan aku untuk menjadi sebagai seorang pelajar kejuruteraan. Sebagai pelajar jurutera:

1) Aku tidak nampak sangat apa kaitan antara subjek mekanikal yang aku belajar dalam kelas dengan akhirat dan agama Islam. Macammana nak kait kan? Yang aku belajar banyak tentang enjin kereta (Internal Combustion Engine, subjek yang paling horror, amik 3 atau 4 kali tu biasa), matematik sampai Math 5 (memang hangin), belajar thermodynamics, design and structural, materials dan lain-lain. Serius aku cakap, ko memang tak rasa zouk ilmu Islam tu masa ko belajar dalam kelas, sebab lecturer pun bukan selalu bagi tazkirah dalam kelas (tapi gaya cakap mereka tentang Islam kadang2 best terutamanya lecturer dari luar negara).

2) Aku tidak mampu fokus atau menghabiskan masa yang banyak untuk belajar ilmu-ilmu agama Islam. Kadang-kadang jelous dengan kawan-kawan yang belajar di kulliyyah ilmu wahyu, perbandingan agama, bahasa arab dan lain-lain. Mereka di beri peluang untuk memahami Islam dengan baik supaya boleh bergelar ustaz atau ulama pada suatu hari nanti. Kita yang belajar kat engine ni?? Jangan cakap la, nak hafal satu hadis pun susah, kalau hafal pun, lekat sebulan dua je la...

3) Antara yang paling aku sedih juga aku tak boleh belajar bahasa Arab! Memang sedih la, sebab dah belajar dan bahasa Arab masa kat sekolah dari form 1 hingga ke form 5 (5 tahun tu...), tapi hampeh la sebab masa tu xde kesedaran lagi, belajar kerana nak exam je pun. Kalau nak bercakap bahasa arab ngan kawan2, memang kena gelak habis la dalam kelas. Dan bila masuk UIA ni, ni memang terasa pedih di hulu hati ni, sebab tak tahu nak apply bahasa arab ni. Rugi la, sebab kat sini ramai mat2 dan minah arab (phewww), jadi sepatutnya kat sini lah tempat paling sesuai nak praktis cakap bahasa arab. Tapi tu la, hampir 4 tahun di Gombak ni, entah berapa kerat je la bahasa arab yang aku cakap...

4) Kalau engineering student, subjek2 dia memang payah... terutamanya yang amik majoring automotive macam aku ni ha.. ye la, semua kos pun ada payah masing-masing, tapi setakat aku tahu, engineering ni antara kos yang paling mencabar la. Mana taknya, daripada pusat asasi PJ lagi smpai lani ramai mana dah kawan-kawan aku berundur diri dari meneruskan perjuangannya di medan engineering ni.. huhuhu (tambah-tambah engineering di UIA ni). Lagipun budak2 engine ni kool sangat, biasa la, 2-3 hari nak exam baru pulun study sampai tak tidur malam... study bagai nak gila orang kata. Jadi, kalau dah perangai camtu, don't expect too much la k.

5) Dan lain-lain faktor yang entum semua boleh fikir sendiri, cthnya tempoh pengajian (terutamanya di UIA ni), peluang pekerjaan, sambung belajar dll.

Ramadhan kali ini, 1435 hijrah, di penghujung 'usia' ku di tempat pengajian, aku seolah-olah dapat merasai hikmahnya. Hikmah yang dicari-cari semakin nampak sinarnya dan jika digali lagi, insyaaAllah akan ku temui. Walaupun agak terlewat (beberapa bulan lagi nak konvo), aku bersyukur kerana Allah memberi peluang untuk aku meredhai dan bukan sahaja redha, tapi bahkan menghayati hikmah di sebalik ketentuan Allah terhadap hidupku ini.

Antara hikmah yang dapat aku rasakan, Allah tidak lagi memberi peluang untuk belajar agama seperti mana rakan-rakan yang lain, supaya mudah untuk aku merasa rendah diri dengan orang-orang yang beragama dan ustaz ni. Dengan kejahilan yang ada pada diriku ini, melatih aku untuk tidak merasakan aku ni lebih hebat daripada orang lain.  Bukan mudah untuk menghilangkan sifat takbur, ujub dan segala sifat mazmumah dalam diri, jadi ianya perlukan latihan dan kena mempelajari ilmu tasawuf. Jadi, kalau dah tahu kita ni jahil, belajar engineering je, tak payah nak tunjuk gheti sangat la nak berhujah atau nak berfatwa tentang agama. Ada hikmahnya, mungkin jika aku ni pelajar agama, kerana ilmu agama yang ada pada diriku ini membuatkan aku mudah merasa takbur dan ujub dengan diri sendiri,sebab iman yang lemah dan senipis kulit bawang dalam hati.

Hikmah lainnya yang aku rasa, disebabkan jahilnya diri ini tentang ilmu agama, Allah menyuruh untuk aku berusaha lebih gigih drpd orang yang amik kos agama. Ye lah, belajar engineering lagi, bagaimana aku kena pastikan yang keperluan ilmu agama yang cukup dalam diri ini dipenuhi? Jadi kenalah usaha lebih sedikit berbanding orang lain. InsyaaAllah, walaupun ilmu kita ni tak banyak macam ustaz dan ulama, tapi Allah aka mengurniakan rahmatNya kepada kita atas usaha dan niat kita untuk mempelajari ilmu agama.

*bersambung* (nak buat FYP pulak wei... )


No comments:

Post a Comment