Wednesday, January 5, 2011

Melakar garis sempadan antara politik & hak rakyat




by elviza
(Published in Sinar Harian. Click here for the online version).
    Masyarakat yang suka melabel – itu kita. Kita tuding jari seraya berkata: Kau liberalis! Si anu melayu baru tak sedar diri! Si polan orang BN, si Abu orang Pakatan, si Chong pula cina ‘pendatang’. Betul bukan huraian saya, pembaca budiman?
    Kita jarang mengambil garis di tengah. Sesiapa pun tidak boleh berada di atas pagar, anda harus memilih dalam kumpulan mana anda ingin berada. Kepada yang berfikiran cetek begini, saya tidak kepingin membazir emas masa untuk memberi pendidikan percuma kepada mereka.
    Pandai-pandailah sendiri mencari ilmu. Tetapi ingat pesan orang tua: Kalau kail panjang sejengkal, laut dalam jangan diduga, kelak badan sendiri binasa!

    Mutakhir ini, telinga saya pijar dengan hujah sesetengah insan yang tidak boleh membezakan antara hak, undang-undang dan pegangan politik. Izinkan saya menghuraikan secaraverbatim. Fasal 10 (1) Perlembagaan Persekutuan:
    (a) tiap-tiap warganegara adalah berhak bebas bercakap dan mengeluarkan fikiran;
    (b) semua warganegara adalah berhak berhimpun secara aman dan dengan tidak bersenjata.
    Secara ringkasnya – tidak kiralah anda siapa – hak anda untuk bersuara, mengeluarkan buah fikiran dan berhimpun secara aman telah dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan.
    Sementara itu, Akta Polis 1967 di bawah Seksyen 27, 27A, 27B, dan 27C, telah memberi kuasa kepada polis untuk mengawalselia perhimpunan, perjumpaan dan perarakan.
    Di bawah Seksyen 27 ini juga, polis berkuasa mutlak untuk mengeluarkan lesen, mengawal dan memberhentikan perarakan. Jadi sekiranya anda berarak tanpa lesen, itu dikira di perarakan ‘haram’ di sisi Akta Polis. Semangat Seksyen 27 ini, secara amnya, adalah untuk menjaga ketenteraman awam.
    Sekarang Seksyen 27 Akta Polis tidak sekata dengan Fasal 10 (1) (a) dan (b) Perlembagaan Persekutuan. Apa jalan penyelesaian terbaik? Perlukah kita menyepak-terajang Perlembagaan Persekutuan untuk memberi laluan kepada kuasa polis di bawah Seksyen 27?
    Cadangan saya enteng. Berikan saja permit atau lesen kepada mereka yang ingin meluahkan apa yang terbuku di dada. Kita ada banyak stadium, padang dan tempat awam. Buka tempat-tempat itu untuk mereka bersuara. Kekang risiko keganasan dengan kawalan dan batas masa, sekiranya perlu.
    Biarkan saja mereka hendak terpekik-terlolong sampai hilang suara, penat badan mereka balik juga.
    Sekiranya kita ambil pendekatan ini, kita bangsa yang mendokong demokrasi dan menghormati semangat Perlembagaan Persekutuan yang menjadi teras negara merdeka.
    Polis juga perlu arif menggunakan discretion (budi-bicara) dalam mengamalkan kuasa mereka di bawah Seksyen 27. Kalau lesen atau permit untuk berarak payah benar untuk dikeluarkan, alamatnya semua orang akan berarak secara haram.
    Bukan di bawah Fasal 10 (1) (a) dan (b) itu sahaja memperuntukkan hak kita untuk bersuara dan berhimpun, Article 20 The Universal Declaration of Human Rights juga bernafas dalam nadi yang sama.
    Kepada yang berfikiran skeptik, saya pohon jangan salah faham. Saya tidak pernah kata bahawa berdemonstrasi tentang air itu patriotik, saya tidak pernah menulis bahawa Walk of Justice 2007itu berpermit, saya tidak ambil pusing anda ingin berdemonstrasi tentang air, api, angin hatta harga cili naik sekali pun!
    Tetapi hak anda untuk berkumpul dan menyuarakan pendapat adalah hak yang telah dimutlakkan di bawah Perlembagaan Persekutuan. Kalau ada yang menyangkal hak kita untuk bebas berkumpul atau isu yang sama digendangkan di atas pentas politik – itu khilaf lagi jahil.
    Pegangan politik dan hak anda di bawah undang-undang tidak boleh dicampur aduk seperti rojak. Sesiapa sahaja – samada anda orang BN, PR atau atas pagar – berhak untuk bersuara dan berhimpun.
    Dan pihak berkuasa persekutuan atau negeri yang menafikan hak kita di bawah Perlembagaan Persekutan, juga khilaf lagi jahil.
    Jika dikekang hak rakyat untuk bersuara, padahnya nanti di peti undi.
    Di benak saya ada satu soalan yang masih tergantung: kenapa bila ribuan peguam berarak menuntut sistem kehakiman negara dibersihkan, tidak pula mereka disemburkan dengan air dan gas pemedih mata? Mereka juga tiada berpermit hari itu, bising dan menghalang lalulintas di Putrajaya.
    Di mana kesamarataan pihak berkuasa?
    Lihat di sekeliling kita, di London misalnya, warga metropolis itu bebas berdemonstrasi. Sistem laluan transit kota itu kadang-kadang tidak boleh digunakan berhari-hari lamanya kerana pekerja mereka mogok. Hak mereka untuk bersuara dijunjung tinggi.
    Oh maaf, nanti saya dituduh ‘kebaratan’ pula kerana membandingkan Malaysia dengan Eropah. Aduh manusia…
    Kita rakyat jangan ikut rentak si politikus dan pena yang berkalam atas nama politik. Kita harus bijak membezakan antara yang hak dan batil, antara politik dan undang-undang. Baru kita jadi tuan di tanah sendiri, seperti dalam prosa puisi Pak Usman Awang.
    Sesiapa saja boleh melabel fikiran saya pagi ini dengan katanama pilihan hati, tidak akan menjadi kudis untuk saya. Saya dilahirkan, dibesarkan, diberi pendidikan dan berkhidmat di tanah keramat ini. Hak saya dan anda, adalah sama.
    Akhir kalam, saya tidak menulis untuk berpropaganda, tetapi saya akan mati beragan sekiranya tidak membela hak kita untuk bersuara dan berkumpul secara aman.

    No comments:

    Post a Comment